منطقه میانرود شیراز

منطقه میانرود شیراز

میانرود وبلاگ اطلاع رسانی منطقه میانرود شیراز است
منطقه میانرود شیراز

منطقه میانرود شیراز

میانرود وبلاگ اطلاع رسانی منطقه میانرود شیراز است

اینجا میانرود است!

اینجا میانرود است!

اگر به تاریخچه میانرود نگاهی بیندازیم این منطقه در جنوبی ترین نقطه شیراز کنار تپه های سرسبز و رودخانه فصلی چنار راهدار (نامی که در تابلوی شهرداری منطقه9 برای رودخانه ذکر شده است) سابقه جغرافیایی کهنی ندارد و فقط در یک مکانی از فاز یک چند خانه روستایی بوده است که به مرور تخلیه گردیده و مردمش آنجا را ترک گفتند و من شخصا حدود سال 1357 آثار دیوار خرابه های آن را دیدم اما پس از انقلاب و با توزیع اراضی فاز یک آنجا از حدود سال 1372 بر اثر ساخت و ساز کم کم مسکونی شد و یک نانوایی که روبروی مدرسه فعلی است ساخته شد و آبادی به این منطقه راه یافت .

شاید فاز دو و شهرک رزمندگان با هم شروع به ساخت شدند خیابانها خاکی یا شن ریزی بود هنوز خبری از بلوارهای پهن و طولانی نبود . راه ارتباطی با شهر و عادل آباد یک پل قدیمی که جاده کیان آباد و شاپورجان را به شیراز وصل می نمود . این پل نیز در دهه هشتاد بر اثر طغیان رودخانه خراب و برای همیشه از بین رفت و هنوز آثار آن وجود دارد . البته پل فعلی ورودی اصلی میانرود قبل از خرابی پل قدیمی افتتاح شده بود . 

 

شاید برای خواننده محترم سوال پیش بیاید که چرا بنده اصرار دارم منطقه میانرود بکار ببرم . در اوایل در رسانه ها کلمه میانرود کمتر بکار می بردند و نام روزبهان شاعر شیرازی را ذکر می کردند ولی پس از چند سال این نام نتوانست هویت میانرود باشد و کم کم فراموش شد . اما شهرداری نام دیگری را ابداع کرد "بهارستان" و با نصب تابلوهای مختلف و انتشار در روزنامه های محلی قصد جایگزینی را داشت که باز هم این نام نامانوس با منطقه میانرود بجز چند تابلو از آن اثری باقی نماند ، چون مردم شیراز و اهالی محل نام میانرود را می پسندیدند و می بینیم در رسانه ها این نام بر این مکان بکار برده می شود . اما سوال همچنان باقی است که چرا بعضی ها ! هنوز بر نامهای مجعول اصرار می ورزند .

این نام میانرود از کجا پیدا شده است ؟ متاسفانه در جستجویی که من کردم سابقه آن وجود ندارد و از خیلی سالها پیش این نام بر این منطقه اطلاق می شد آنهم به علت وجود رودخانه که زمانی پر آب بود در میان این زمینهای حاصلخیز بوده است . اما به مرور زمان زمینها متروک و بایر گردید و بعدها به عنوان دفن زباله از آن استفاده شد . در ایران مناطق بسیاری وجود دارد که به علت عبور رودخانه ای از آن به نام میانرود مشهورند . من خود در استان لرستان یک موردش را سراغ دارم .

روزگاری نچندان دور میانرود کوچک و در میان مردم شیراز نا آشنا بود اما امروزه منطقه وسیعی شده با چندین شهرک و ارتباط قوی با شهر شیراز و کاملا به آن پیوسته و خارج از حالت روستایی و همیشه حوزه اول شیراز در انتخابات گوناگون است . دارای شورای محلی دلسوز و امکاناتی خوب مانند مساجد ، کلانتری ، درمانگاه ها ، مدارس در تمام سطوح دخترانه و پسرانه ، جایگاه های سوخت ، نانوایی های رنگارنگ ، مرکز فوریتهای پزشکی (اورژانس) ، اماکن ورزشی سالنی و باز ، پارک ها و محلهای تفریح طبیعی می باشد .

با وجود مواردی که ذکر شد و پروژه های بزرگی که در حال ساخت در میانرود می باشند ، کمبودها و نواقصی نیز وجود دارد که هنوز جای بحث و کار دارند . جمعیت ساکن میانرود اکثریت غالب آن با مهاجرین و تازه شهرنشینان شده شیرازند که این نمود در آخر هر هفته یا تعطیلات با خلوت شدن منطقه خود را بروز می دهد و این بیشتر بخاطر نوساز بودن شهرک ها و اجاره پایین تر نسبت به مناطق خوب دیگر شیراز ولی علت بیشتر خوش هوایی آن به خاطر ارتفاع زمین و همجواری با تپه های سرسبز دیروز نه چندان دور می باشد .

میانرود شامل سه فاز که می توان هرکدام را شهرکی بزرگ بحساب آورد و شهرک های رزمندگان ، استانداری ، نیروی انتظامی ، تاکسیرانی ، اتوبوسرانی ، دارایی ، برق و سامان می باشد . این آمار بر اساس اطلاعات من بوده و ممکن است شهرداری برای میانرود تقسیمات دیگری داشته باشد . میانرود زیر نظر شهرداری منطقه 9 می باشد .


نظرات 3 + ارسال نظر
لیلا جمعه 2 مهر 1400 ساعت 08:14 http://Leil

دزفول هم میانرود دارد
من خیلی دنبال تاریخ لرهای بختیاری هستم اما میبینم ولی از وقتی که بختیاری مرد و همه ادعای فارس بودند دارند رودخونه ها هم مردند!

سلام دوست عزیز .. در شیراز منطقه ای به نام میانرود داریم و نام رودخانه نیست.

ارجمند جمعه 15 اسفند 1399 ساعت 18:09

بسیار خوش آب و هوا و آینده عالی است.

طاها پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399 ساعت 18:11

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد